zaterdag 25 januari 2014

"Reus" - Neerkijken op je ouders

Vanaf vandaag is het onvermijdelijk. Vanaf nu zal ik regelmatig overvallen worden door het gevoel dat ik aan het krimpen ben. Niet omdat het zo is. Ik ben nog geen millimeter gekrompen sinds ik mijn maximale lengte heb behaald. Maar het is ook geen optisch bedrog. Of toch wel?

De waterpas is onverbiddelijk: Martijns is exact even lang als ik.
Vandaag (iets meer dan drie weken voor zijn veertiende verjaardag) wilde Martijn opnieuw gemeten worden. De uitslag is iets waar ik al “bang” voor was. Ik hield er al jaren rekening mee. Maar dat het nu al zover zou zijn, had ik niet verwacht. Met zijn schoenmaat is hij ons allemaal allang voorbij gestreefd. Zelfs maat 45,5 begint alweer te knellen. Maar op dit moment is hij exact even lang als ik. We zijn beiden 1.76 m en hij is bij lange na niet uitgegroeid.

Het is maar goed dat hij “trots” is op zijn moeder want binnenkort gaat hij letterlijk op mij neerkijken. Een vreemd gevoel. Mijn ventje dat al bij zijn geboorte een reus was van 4250 gram en flink wat centimeters in lengte. 

Wat nog erger is, hetzelfde geldt voor zijn aanstaande blik op zijn vader. Gert-Jan beweert al jaren dat hij langer is dan ik, namelijk 1.78 m maar ik twijfelde daar al langer over. Vandaag wilde ik het bewijs en dwong hem plaats te nemen op de meetplaats bij de keuken (vanzelfsprekend zonder zijn schoenen).

Tegen de zin in van Gert-Jan noteer ik steevast
de scores op de afzetting van de glasblokken muur
Gedrieën zijn we aanbeland op dezelfde lengte. Maar niet voor lang. Mijn lengte is sinds mijn laatste jeugdmeting ongewijzigd. Gert-Jan is aan het krimpen. Maar Martijn … die groeit vrolijk door.

Ik weet hoe de natuur te werk gaat. Mijn moeder was ooit als jongste van acht zussen logischerwijze de kleinste. Ooit werd er een foto gemaakt van de zusjes op volgorde van leeftijd. Toen een van de zusjes zestig werd maakten ze een foto in dezelfde volgorde van leeftijd. Voor de grap pakte mijn moeder haar rok vast op dezelfde manier als toen ze een dreumesje was van slechts een paar jaar oud. Maar dit keer waren de rollen omgekeerd. Ze was veruit de langste van het stel waarbij de oudste (half)zus overigens niet op de beide foto’s staat afgebeeld.

Mama rechts als dreumes
De jaren na deze foto zouden de zusjes verder krimpen.
Mama stak steeds verder boven de zusjes uit.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten