vrijdag 1 november 2013

Oh Oh Den Haag – Cultuurpaleis en de houdbaarheid van Haagse gebouwen

Het lijkt als de dag van gisteren dat in Den Haag aan het Spui het Lucent Nederlands Danstheater en de Dr. Anton Philipszaal werden geopend. Het gebeurde met veel bombarie en het gebeurde rond 1987. Vandaag volgde het bericht dat de gebouwen worden afgebroken. Wat zal Harrie Jekkers daarvan vinden?

Dr. Anton Philipszaal
bron: residentieorkest.nl
In 2018 moet er aan het Spuiforum een heus cultuurpaleis staan. Het Residentie Orkest en het Koninklijk Conservatorium krijgen na amper 30 jaar een nieuw onderkomen. Ik kan me voorstellen dat ze zich in Amsterdam kapot lachen. Zij hebben geen nieuw paleis nodig. Zij hebben het Koninklijk Concertgebouw. Geopend in 1988 (het geboortejaar van mijn oma 1888 ware-liefde). Het Koninklijk Concertgebouw staat als een huis en wel voor eeuwig. Daarnaast heb ik over de Stopera die in 1986 werd geopend, nog geen geluiden opgevangen dat het gebouw niet meer voldoet. Hopelijk blijft dat zo, want O O arm Den Haag.

Is er geen architect meer te vinden die een gebouw creëert met een houdbaarheid van meer dan 25 jaar? Hoeveel jaren zijn ze hier over bezig voordat wordt besloten dat het toch niet meer aan de eisen, dromen en/of verwachtingen voldoet? Is er iets mis met de opleiding tot architect of is het een soort werkverschaffing voor architecten zodat ze aan de gang kunnen blijven. Met hen kunnen dan hoogwaardigheidsbekleders zoals in Den Haag de wethouder van Stadsontwikkeling weer even flink naam maken.

Er zijn tegengeluiden te vinden, maar helpen doet het natuurlijk niet. spuiforum-krankjorum want het gebouw gaat er komen.

bron: haagspraak.wordpress.com
bron: www.omroepwest.nl

Ik hoor nog Harrie Jekkers “O O Den Haag” zingen 
“want Den Haag is door de jaren zó veranderd voor mij toch veel te vlug joh. Dat nieuwe Babylon moest dat er trouwens eigenlijk nou nou wel zo nodig komen? Zo komt die ooievaar op de Vijverberg dus never nooit meer terug hè”.

De Hagenezen weten het: Babylon is allang niet meer. Ook dat gebouw is allang vervangen. In Den Haag wordt niets meer neergezet met een houdbaarheid van meer dan 25 jaar. Om de haverklap verdwijnen gebouwen die een paar tientallen jaren eerder met veel poeha door de strot van de Haagse burgers zijn geduwd. Hoeveel honderden miljoenen worden er telkens weer over de balk gesmeten? Ik wil het niet eens weten. Ik ben bijna blij dat ik niet meer in Den Haag woon. Ik beperk mijn bezoekjes wel voor zomerse en stormachtige dagen aan het strand. Dan rijden we met een boog om de stad.

Mijn voorstel is dat Harrie Jekkers een nieuwe versie maakt van zijn gouwe ouwe.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten