maandag 22 april 2013

Geweldadige computergames - dilemma


Vandaag, 22 april 2013, zijn alle MBO- en HBO-instellingen in Leiden gesloten. Er is via de sociale media een anonieme bedreiging geuit om een docent neer te schieten. Omdat onbekend is om welke school het gaat, is uit voorzorg besloten álle scholen dicht te gooien.

Zien onze kinderen teveel geweld op tv? Zijn het de computergames die ze spelen en welke veel te gewelddadig zijn en almaar nóg gewelddadiger worden? Is het de opvoeding die ze krijgen of zijn het foute vrienden? Geen idee, mogelijk een mix van dit alles, maar het zadelt mij wel weer op met een dilemma van jewelste. Mag onze zoon nog wel Black Ops 2 spelen? Natuurlijk niet zullen de experts roepen. Hij is pas dertien. Er staat duidelijk op de hoes dat het een spel betreft voor achttien jaar en ouder. Het is een oorlogsspel van “Call of Duty”. Wist ik veel. Ik hou me helemaal niet bezig met computergames. Daar kwam ik pas achter nadat ik toegestemd had dat hij het spel van zijn verjaardaggeld mocht kopen en ik op internet op zoek ging naar de goedkoopste aanbieding. Hij was het duidelijk niet eens met onze twijfels. Het spel moest en zou er komen. We hadden het beloofd!

Wij als ouders, dachten er even over na. Hij is een verstandige jongen met een goed stel hersens en een hoog IQ. Maar dat maakt natuurlijk niets uit. Juist die jongens die afschuwelijke aanslagen plegen, blijken achteraf veelal juist heel intelligent te zijn.

Ik herinner me nog goed de aanslag in New York. Een kennis vertelde hoe haar zoon thuiskwam en de eerste beelden zag van het vliegtuig in de WTC toren. Hij riep: “Wow mam, pap, is dat een nieuw computerspel?” …

Geen opmerkingen :

Een reactie posten