dinsdag 7 februari 2012

Groeten uit Volos (Griekenland)

Voor iedereen die denkt dat de Grieken lui zijn en dat het land maar lekker uit de Euro-zone moet worden gezet.

Sinds de middelbare school heb ik een vriendin. Indertijd vertelde ze al dat ze later naar Griekenland zou vertrekken. Daar kwam haar moeder vandaan. Haar vader was van oorsprong Brabander en vond zijn grote liefde in Griekenland tijdens zijn werk. Mijn vriendin werd in Athene geboren maar groeide op in Nederland. Begin jaren 90 van de vorige eeuw vertrok mijn vriendin naar Griekenland om daar haar geluk te vinden.

Door onze contacten weet ik al jaren dat het sinds de invoering van de Euro en zeker sinds de inval van de crisis niet goed gaat. De verhalen over 'luie Grieken' die maar snel uit de Euro-zone moeten worden gezet, irriteren mij mateloos. Ik weet immers wel beter. Die 'luie Grieken' hebben vaak meerdere banen. Het onderwijs is slecht en moet worden aangevuld met veel te dure bijlessen om een beetje toekomst zeker te stellen. Leuk voor hen die het geld hebben maar vele Grieken hebben dat niet.

Als je bereid bent 500 euro neer te tellen voor een kamer tijdens de Elfstedentocht, welke normaliter hooguit 80 euro kost en je denkt nog steeds dat je het slecht hebt, lees dan vooral verder over dit bericht van mijn lieve vriendin.

Het begon met een foto die ze me vandaag stuurde met als titel "daklozen in Athene":



Ik moest meteen denken aan onze Boxer Roef die liefst - zelfs binnenshuis - onder een dekentje ligt. 

Ze gaf vervolgens deze toelichting:

Gister kwam de dochter van een van mijn buurvrouwen langs. Rare tijd was het, net even na vijven in de namiddag en hier "valt men niet lastig" tot na zessen. Of ik langs wil komen vraagt mama. Lena (zo heet ze) zit met haar 5 maanden oude dochter in haar armen. Tranen over de wangen. Of ik haar 20 Euro kan lenen voor de melk voor de baby. De baby die met vijf maanden iedere drie uur moet eten maar die die dag haar laatste maaltijd had om drie uur ‘s-ochtends en tot de namiddag 'voor de gek werd gehouden' met thee. Vijf maanden oud. Ze had haar dochter gestuurd omdat ze zich te veel schaamde om zelf langs te komen, we kennen elkaar tenslotte nog niet zo lang.

Heel veel ellende.

Mensen zoals jij en ik die, als de markt is afgelopen en voordat de vuilniswagens arriveren, niet te verkopen groente en fruit (rot!) van de grond rapen.Mensen zoals jij en ik die in de vuilnisbakken naar iets eetbaars zoeken.

Er worden coupons uitgedeeld op basisscholen door heel Griekenland (ook in Volos) nadat er (te veel) kinderen van de honger zijn flauw gevallen. Kindjes zoals die van jou en mij.Mensen zoals jij en ik die het financieel niet meer redden. Ik heb geluk, mijn salaris heb ik nog (maar voor hoelang, ze plannen tot 2015 150.000 ontslagen in de publieke sector) alhoewel het van 1100 naar 750 Euro per maand gesnoeid is. 750 Euro voor 16 jaar werken. Ik wou dat mensen even stil konden staan bij dit nummer. Huur? Rekeningen? Verzekeringen? Boodschappen?

Als ik ontslagen wordt krijg ik werkeloosheidsuitkering. 55% van het basisloon. Het basisloon op dit moment is 470 Euro. Netto. Voor mensen zoals jij en ik. En terwijl ik dit schrijf wordt er onderhandeld over nieuwe kortingen op salarissen en pensioenen.


Wie hierna nog iets durft te zeggen op basis van onvolledige informatie die nergens op gebaseerd is, behalve aannames en verzinsels, spoort niet! Hou gewoon op met het roepen en denken dat alle Grieken verwend zijn door de rest van Europa. Ze werken zich kapot zonder een enkel positief vooruitzicht. Hooguit dat straks bij hun de zon weer gaat schijnen en er vast wel weer een paar hittegolven volgen en de bosbranden er achteraan, maar dan hebben ze nog steeds geen eten.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten